Egyedül Japán

Mi ez?

Ez egy leírás, nem is igazi blog, azért készítettem, hogy segítségek egy kicsit azoknak, akik egyedül szeretnék megszervezni japán útjukat és/vagy még egyedül is akarják felfedezni Japánt, de mostanáig ehhez hasonló utazást önállóan még nem szerveztek. Nekik szól elsősorban ez a blog.

Már majdnem befejeztem az írást, amikor egy barátom azt kérdezte, miért írom le mindezeket, és miért nem hagyom, hogy mindenki maga fedezze fel Japánt, és élvezze a kihívást, hogy megfejthet egy ilyen különleges országot?
Hát jó, ezt tényleg nem akarom elvenni senkitől, hiszen én is egyedül voltam Japánban, kétszer is, és biztosan sokat tett az utazás értékéhez, hogy magam fedezhettem fel a dolgok működését, de mégis szeretnék egy kis segítséget adni azoknak, akik a kihívások mellett fel szeretnének készülni egy ilyen útra, és el akarják kerüli a nagy meglepetéseket. Ők azért ne aggódjanak, ettől még bőven lesznek kihívások, amiket maguknak kell majd megoldaniuk, arról nem is beszélve, hogy megélni mindazt, amiről itt olvashatsz, nem hétköznapi dolog!

Összeszedtem talán minden fontos dolgot, ami egy ilyen nagy útnál jól jöhet, de biztosan nem teljes a leírás, ezért utazás előtt mindenképpen frissíts, és más forrásokon is erősítsd meg a lényegesebb dolgokat! Ha pedig kérdésed van, nekem nyugodtan!

Tettem egy nem túl nagy pöttyöt azoknak a témáknak a címe után, amiket kihívás ide vagy oda, azért olvass el, mert hasznosak lehetnek! A legtöbb téma általános leírással kezdődik, olyan információkkal, amit jórészt mindenki így gondol, aztán jövök én, az arcommal, de kisebb betűvel a saját tapasztalatokkal.

És miért akar valaki egyedül utazni Japánba?

Én sem egyedül akartam utazni, hanem egy csoporttal, de mire eljutottam oda, hogy már tudtam pontosan, mikor vehetek ki ennyi szabadságot, minden csoportos út betelt. Az én hibám is, lassú voltam, de tény, hogy a csoportos utak viszonylag gyorsan betelek és nincs belőlük sok.
Viszont én nagyon el akartam utazni, Japán nekem olyan gyermekkori álom volt, így rövid gondolkodás után elkezdtem egy saját utat szervezni, ami végül annyira jól sikerült, hogy másodszorra már eleve úgy indultam neki mindennek, hogy újra egyedül akarok menni. És lehet, hogy harmadszorra is így lesz.

Egyedül Japánban jó is, meg nem is. Én mindkét alkalommal élveztem a visszavonultan eltöltött tíz-tíz napot, és az azzal járó érdekes nyugalmat. Jó volt, hogy nem szóltak hozzám és nekem sem kellet senkivel beszélni, nem is hallottam az embereket, de főleg nem értettem. Nem csörgött a telefonom, az e-mailjeimet sem néztem, minden akkor és úgy történt, ahogy én akartam. Ha egyedül jársz egy ilyen idegen helyen, hidd el, át fog járni a felfedező érzés! Japán volt az én El Caminóm.
Ez mondjuk a jó oldala, bár vitatható. A rossz majdnem ugyanez: egyedül vagy egy messzi, idegen országban, ahol minden más, mint otthon, és még az embereket sem lehet érteni. Magadra vagy utalva, nincs társad, nincs senki, akivel megoszthatod az élményeket. 

A döntés a tied - Japán így is, úgy is, egyedül és többen is páratlan kaland lesz!

Kérdések - válaszok

Jó volt, megérte?
Igen, nagyon! Akit érdekel a távol-kelet, mindenképpen látogasson el egyszer Japánba!

Mikor voltál ott, mennyi időt?
Először 2017. április közepén, legutóbb pedig 2018. május végén voltam kint, mindkét alkalommal 10-10 napot.

Merre jártál?
Az első utamon Japán középső részét (kék városok a térképen), a másodikon a déli részét (bordó városok) látogattam meg.

terkep2.jpg

Nem féltél egyedül?
Itthon volt bennem egy kis félelem az első utam előtt, hogy elbírok-e egyedül Japánnal, de az már az első nap elszállt! A másodszorra pedig már jó ismerősök voltunk.

És mennyibe került… ha nem vagyok indiszkrét?
Az első 10 napos út minden költséggel együtt 700 ezer forint, a második szintén mindennel együtt 600 ezer forint volt.

1. Mikor utazz?

Legjobb, ha tavasszal, márciusban, áprilisban vagy májusban utazol, mert olyankor nagyon kellemes az idő és minden virágzik. A cseresznyevirágzás egész Japánban fontos esemény, főleg áprilisban és májusban vonz nagyon sok turistát az országba. Az esős időszak júniustól júliusig tart, az októbertől novemberig tartó késő ősz újra kellemes, utazásra is nagyon jó.

cseresznyeviragzas.jpgCseresznyevirágzás a tokiói Shiba parkban

Első utamon április 10-20 voltam az ország középső részén. Igazi tavasz volt, fantasztikus idő és még a fák is virágoztak. A 10 nap alatt egy délután esett az eső. Legutóbb május 20-30-ig voltam Japán déli részén, ami már jóval melegebb időszak, végig 25-30 fok és nagyom magas a páratartalom. Két esős nap volt.

Ha a cseresznyevirágzáshoz szeretnéd igazítani az utad, látogass el a Japan Guide oldalára, ahol mindent megtudhatsz az eseményről!

2. Kezd a repülőjeggyel!

A repülőjegyekre általánosságban igaz, hogy annál olcsóbbak, minél korábban veszed meg őket, de ha ez nincs is teljesen így, a választék biztosan sokkal nagyobb, ha időben foglalsz!

Amikor ezt írom, nincs közvetlen Budapest - Japánváros járat, szóval azt a nagyjából 9.000 kilométeres és úgy 11 órás repülőutat csak átszállással tudod megtenni.
Tájékozódni bármelyik repjegykereső oldal (momondo, skyscanner) jó, mert alaposan összeszedi a lehetőségeket, de vásárolni már a légitársaságok saját honlapján érdemes, hogy elkerülhesd a rejtett költségeket! Számolj egy átszállással, annyi elegendő, de figyelj, hogy legalább 2 órád legyen rá, és ellenőrizd azt is, hogy ugyanarról a reptérről induljon a következő géped, amire megérkeztél!

bud-nrt-bud.jpg

Ma ez egyik legrövidebb Budapest-Tokió repülőutat a Finnair/Japan Airlines párosnál lehet foglalni
(forrás: skyscanner.hu)

És még egy! Egy járatra általában több légitársaság is ad el jegyeket, ezek az úgynevezett közös üzemeltetésű vagy code share járatok. Ilyenkor van egy üzemeltető légitársaság, aki a repülőgépet adja és persze jegyeket is árul a saját gépére, és van a többi légitársaság, a partnerek, akik csak jegyeket árulnak a járatra, de ami lényeges, hogy nem ugyanazon az áron! Szóval, ha megtaláltad a megfelelő repjegyet, nézd meg a partner társaságok árait is ugyanerre a járatra, hátha kedvezőbbek! Itt van néhány légiszövetség, ahol partnereket megtalálod: oneworld.com (itt van pl. a Finnair és a Japan Airlines), skyteam.com, staralliance.com.

Azokra a járatokra, amikkel én legutóbb repültem, az üzemeltető Finnair több, mint 30 ezerrel forinttal adta drágábban a jegyeket, mint a partner Japan Airlines.

Az első utamon az Emirates légitársasággal, dubai átszállással repültem Japánba, ami viszonylag hosszú repülés, de akkor ez volt a legolcsóbb, minden költséggel együtt 230 ezer forint. A Budapest-Dubai-Tokió út átszállással együtt 18 és fél óra, az Oszaka-Dubai-Budapest visszaút szintén átszállással együtt 20 óra.
Legutóbb a Finnairrel utaztam Helsinkin keresztül, ami az egyik legrövidebb repülés Japán felé. A Budapest-Helsinki-Oszaka irány 14 és egy negyed óra, a Fukuoka-Helsinki-Budapest 15 óra volt, a repjegy minden költséggel együtt 246 ezer forintba került.

Ha nem szimpla oda-vissza utat szeretnél foglalni magadnak, azaz nem ugyanabból a városból szeretnél visszautazni, ahová megérkeztél, válaszd a légitársaságok vagy a repjegykeresők honlapján a Multi-City funkciót! 

Bármivel is repülsz, gondolkozz el az ülésfoglaláson, még ha plusz költsége is van! Azt ajánlom, legalább a hosszabb útra legyen előre foglalt helyed! Ha megfizeted, még kényelmesebb ülésed is lehet, több hellyel a lábadnak, de szerintem egy 9-10 órás repülőútnál a lényeg a mosdóhasználat! Ha nem szoktál gyakran a mosdóba járni, főleg éjszaka, alvásidőben, akkor ablak mellé ülj, és ne a folyosóhoz, mert ott nyugodtan aludhatsz és nem fognak fölkelteni a melletted ülők, ha ki kell menniük. Ha viszont te vagy a pisilős, akkor folyosó mellett ülj, mert felébreszteni sem egyszerű az utastársakat!

Ha lehetőséged van a foglalásnál üléstérképről helyet választani magadnak, még egy dologra odafigyelhetsz: ne ülj mosdó közelébe! És ha nem akarsz egy fillért sem az ülésfoglalásra költeni, a reptéri becsekkolásnál is megpróbálkozhatsz folyosó vagy ablak melletti ülést kérni. Az úgy ingyenes lesz, legfeljebb nem fog sikerülni.

3. Jöhet a szállás!

A szállások árai az európai árakhoz hasonlók, ami viszont más, az az ártól független nagy tisztaság és a személyzet udvariassága, segítőkészsége. 

Japán szállások keresésénél is az online intézés talán a legkézenfekvőbb, de biztosan a legkényelmesebb. Hasznosak lehetnek a vendégértékelések, és tudsz térkép alapján is szállásokat keresni, ami szintén az, mert így kiválaszthatod, hogy mihez szeretnél közel lakni.

Tanácsként annyi, hogy vidd magaddal kinyomtatva is a szállás visszaigazolásáról kapott dokumentumot, ha van japán nyelvű verziója is, akkor úgy! Ezt nekem is tanácsolták. Bár Japán a világ egyik vezető digitális országa, ennek ellenére nagyon szeretik a papír alapú dokumentumokat. A kiotói szállásomon a kinyomtatott visszaigazolásomat le is fűzték a recepción.

Minden japán szállást a booking.com-on foglaltam - térképen, ár alapján kerestem olyan hoteleket, amik közel vannak a belvároshoz és még valami metróállomáshoz is.

Ezeken a helyeken laktam, jó közlekedés szempontjából mindegyiket ajánlani tudom:

  • Tokió, UNIZO INN Tokyo Asakusa (igazi japán reggelijük is volt)
  • Kiotó, Ark Hotel Kyoto
  • Oszaka, R Hotels Inn Osaka Kita Umeda
  • Fukuoka, Nest Hotel Hakata Station

Háromcsillagos hotelek voltak, jó és nagyon jó értékeléssel, amivel azért én nem minden esetben értettem egyet. Az oszakai és fukuókai hotelben is olyan vékonyak voltak a falak, hogy minden behallatszott a szobába, és nem lehetett kinyitni az ablakokat, hogy szellőztetni lehessen. 

furdoszoba.jpg

A legtöbb középkategóriájú hotelszobába egyszerűen beépítenek egy műanyag fürdőszobamodult, de a WC-k ülőkéje itt is előmelegített és gombnyomásra vízcsobogást játszik

2017-ben Tokióban és Kiotóban volt, idén nem találkoztam azzal a zöld kezdeményezéssel, ami tényleg figyelemre méltó. A hotelben bejelentkezéskor fölajánlották, hogy ha nem kérek minden nap tiszta ágyneműt és törülközőt, akkor minden nap kapok egy palack ásványvizet ajándékba.

Az 1970-es években jelentek meg a japán nagyvárosokban a kapszulahotelek. Ezeknek a különleges tömegszállásoknak az volt az elsődleges céljuk, hogy az otthonuk és munkahelyük között naponta ingázó japán üzletembereknek olyan szálláshelyeket biztosítsanak, ahol egy vonatjegy áránál olcsóbban tudnak eltölteni egy éjszakát. Az első kapszulahotelek így a vasútállomások és a nagyobb kereskedelmi központok közelében épültek, alacsony áron, valóban csak a legfontosabb szállodai szolgáltatásokat nyújtották a megfáradt dolgozóknak. Csak a matracnyi alvóhely volt mindenkinek a sajátja, a mosdón, zuhanyzón, WC osztozniuk kellett a vendégeknek.

kapszulahotel.jpg

Klasszikus egyszemélyes alvóhelyek egy kapszulahotelben
(forrás: japan-guide.com)

A kapszulahoteleket ma már nemcsak fáradt üzletemberek látogatják, de turisták számára is közkedvelt szálláshelyek. Vannak minden luxussal ellátott, saját fürdőszobás, kétágyas kapszulahotelek is, de megtalálhatók még az eredeti, hetvenes éveket idéző szállások is. A kapszulahotelekről és használatukról a Japán Guide oldalán olvashatsz még többet!

Ha Japánba jársz, érdemes legalább egy éjszakára kipróbálni egy tipikus japán kapszulahotelt. Tényleg a minimál hotelt, úgy az igazi, semmi luxus, öltözőszekrények a folyosón, közös fürdő és mosdó, és egyemberes kapszulák.
Az én kapszulahotelem, a Capsule Hotel Asakusa Riverside 10 percre volt az tokiói hotelemtől, ahol persze tovább élt a foglalásom. Este egy hátizsákkal sétáltam csak át. Egy éjszakát töltöttem ott, online foglaltam, ami akkor 8.000 forintba került. Ajánlom, nagy élmény!

4. Internet kell! •

A Japánban használt mobilhálózati technológiák eltérnek az itthoniaktól, így könnyen lehet, hogy a saját telefonod nem tudod majd kint használni. A telefonálás hiánya nem akkora probléma, kiváltható mással, de ha nincs folyamatos, korlátlan (és gyors) mobil internet-hozzáférésed, nehezebben fogsz boldogulni!
Hol vagyok, hogyan jutok el oda, mikor indul, mikor nyit, mit kell tudni róla, hogy mondják, mit jelent - és még egy sor kérdés, ami mindennapos, ha Japánban turistáskodsz. Lehet térképpel, útikönyvvel és szótárral is tájékozódni, nem ezek ellen vagyok, de hidd el, minden sokkal egyszerűbb és gyorsabb, ha van egy jó mobileszközöd internettel!

Az igen magas roaming díjak miatt még azok is más, olcsóbb megoldást keresnek a mobilnetezéshez, akik egyébként kint is tudnák használni a készüléküket. Legtöbben a SIM-kártya vagy a Pocket WiFi bérlés választják. Ezeket az eszközöket már itthonról megrendelheted úgy, hogy megérkezésedkor a repülőtéren vagy a hoteledben fognak várni, csak arra figyelj, hogy ne az utolsó percben rendeld meg őket! A bérlési időszak végén vagy leadod a megjelölt helyek valamelyikén az eszközt, vagy a csomaghoz melléket válaszborítékban egyszerűen bedobod egy postaládába bárhol Japánban.

pocket-wifi.jpg

A Pocket WiFi egy zsebre tehető kis WiFi router, amivel több eszközt is csatlakoztathatsz a netre
(forrás: japan-rail-pass.com)

Én mindkét alkalommal Pocket WiFi-t használtam, még úgy is, hogy csak a telefonomra kellett internetkapcsolat. A Japan Rail-től béreltem az eszközt és a prémium WiFi szolgáltatást, legutóbb 10 napra, 17 000 forintért, amiért korlátlan szélessávú internetet-hozzáférést kaptam egész Japánban. Interneten rendeltem még itthonról az eszközt, első alkalommal a tokiói szállodámban várt a nagy boríték, legutóbb pedig az oszakai reptéren. A borítékban benne van a WiFi router, a töltő, valami leírás és a válaszboríték. Tökéletesen működött, az akkuja egy feltöltéssel majdnem két napot bírt. Ajánlom!

Ehhez a témához még annyit tennék hozzá: legyen nálad egy megbízható vésztöltő (powerbank) is! Félelmetes érzés, amikor lemerül a telefonod és nincs vésztöltőd, viszont nem vagy még otthon, de mindent mobilon nézel. Nem akartam, de kipróbáltam. És akkor még egy tanács: mindig legyen nálad a telefonod USB töltőkábele is, mert a legtöbb állomáson és gyorsétteremben lehet telefont tölteni, csak egy USB kábel kell hozzá!

5. Vonatbérlet •

Japánban alapvetően drága az utazás, a nagy távolságok miatt főleg a vonatozás kerül sokba, ezért megéri regionális vagy országos vonatbérletet váltani, amivel azután ingyen lehet utazni. Első ránézésre nem olcsó, de nagyon megéri, ha többször is fogsz vonatozni, akár nagyobb távolságokra, akár városokon belül.
A bérletet JR Pass-nek hívják (Japan Rail Pass). Ezen a néven országos érvényességű, JR Regional Pass néven pedig régiókra bontott. A Japan Rail Pass honlapján megtalálsz minden információt a bérletekről, és meg is tudod online vásárolni őket, ami erősen ajánlott, mert Japánban kevés helyen kaphatók és drágábbak is!

Egy kis számolás: Tokiótól Kiotó 514 kilométer, amit a Shinkansen (a japán szuper expresszvonat) 2:38 perc alatt tesz meg. Ez már egy hosszabb út, de egy olyan utazás, amire érdemes időt és pénzt áldozni, ideálisan úgy, hogy néhány napot Kiotóban töltesz! A jegy oda-vissza, helyfoglalás nélkül 26.160 jen.
De nézzünk egy közelebbi kedvelt úti célt, például Nikkót, ami csak 150 kilométer Tokiótól! A vonatút ide, egy ászállással 1:45 perc, a jegy oda-vissza, helyfoglalás nélkül 10.120 jen.

Amikor ezt írom, a Japan Rail Pass (Japán országos vonatbérlet) 7 napra 28 500 jen (161 amerikai dollár), tehát már két útnál megtérül!

Az online vásárlásnál postacímet kell megadnod, ami már lehet Japán cím is, mondjuk a hoteled. Ebben az esetben figyelj, hogy legyen elég idő a kiszállításra, szóval ne az utazás előtti napon rendeld meg! A neked címzett borítékban csak egy Exchange Ordert (egy vouchert) fogsz találni, ami még nem jogosít utazásra, ezt kell Japánban, egy JR irodában aktiválnod, azaz vonatbérletre váltanod! Nagyon egyszerű és ingyenes, csak útlevél kell hozzá!

A beváltásnál figyelj, mert nem minden JR irodában lehet beváltani a vouchert, és nagyon hosszú sorok szoktak állni a beváltó pultok előtt, ezért azt javaslom, ha nem akarsz sokat várni, keress egy kisebb irodát vagy menj oda már nyitásra!

Ha bérlettel utazol, az állomások legszélső kapuján tudsz bejutni a vonatokhoz, de ez ki is lesz írva! Föl kell mutatnod a bérleted az ellenőrnek, és mehetsz, meg sem kell állni! Kivéve az első alkalommal, mert akkor kapsz rá egy pecsétet. A bérletet ki- és belépésnél is föl kell mutatnod!

A japán szuper expresszvonatokra, a Shinkansenekre is érvényes a JR Pass - két kategória kivételével. Ezeket a 300 km/óra körüli sebességgel közlekedő vonatokat feltétlenül próbáld ki, érzésnek sem utolsó, de főleg azért, mert rövid idő alatt el lehet jutni velük távolabbi helyekre is!

shinkansenek.jpg

Balra, a már csak múzeumban látható a Shinkansen 0 (Zero), jobbra az aktív N700A modell.

A JR Pass mellé kapsz egy nagyon részletes leírást arról, hogyan kell használni, hol lehet beváltani és mire érvényes. Nekem mindkét alkalommal 7 napos bérletem volt, és az otthoni címemre érkezett a voucher, a megrendeléstől számított három nap múlva. Az egyhetes bérlet persze nem fedte le egy 10 napos utazásaimat, ezért az első három napon még nem váltottam be, hogy kitartson az utolsóig. Ez azért nem nagy lemondás - három napot simán el tudsz tölteni abba a városba, ahová megérkeztél!

A nagyobb városokon belül is van vonatközlekedés, én például Kiotóban kizárólag JR Pass-szel és vonattal közlekedtem, bár ehhez az is hozzátartozik, hogy már nem akartam költeni utazásra. A JR Pass a JR által üzemeltetett autóbuszokra is érvényes!

6. Legyen nálad készpénz is!

Japán még mindig készpénzközpontú társadalom, ezért legyen nálad elég készpénz! Természetesen a forgalmasabb helyeken, nagyobb állomásokon, bevásárlóközpontokban tudsz bankkártyával fizetni, de a kisebb boltokban, éttermekben, kifőzdékben valóban csak készpénzt fogadnak el.

Japánban rendkívül sok automata van, amikből készpénzzel tudsz vásárolni ételt, italt, vonatjegyet, múzeumbelépőt, virágcsokrot, de még fehérneműt is. Ez még egy érv, hogy mindig legyen nálad készpénz! A LiveJapan elmondja, miért van annyi automata Japánban!

Átlagosan 5.000 jennel számolhatsz naponta, amibe biztosan belefér két rendesebb étkezés, két belépő és még néhány városon belüli utazás is! Persze minden attól függ, hol eszel, mit eszel, mit nézel meg és hová, mivel utazol, de ha nem vágysz extra dolgokra, akkor elég lesz ez a pénz!
A pénzváltást itthon intézd, de azt se hagyd a legutolsó pillanatra, mert kevés pénzváltó tart sok jent a fiókjában!

Egyébként 1.000, 2.000, 5.000 és 10.000 jenesek a papírpénzeik, a többi lefelé már fém, az 50 és az 5 jenes ráadásul még lyukas is. Az 1.000 jenes címletet minden automata elfogadja és váltja is.

Én legtöbbször utcai kifőzdékben és egyszerűbb éttermekben ettem, átlagosan 700-1.100 jenért. Az automatákból 100-120 jenért tudsz fél literes ásványvizet venni, 130-150-ért pedig üdítőt vagy teát. Sok automatából meleg italt is lehet venni.

A pénz tisztátlan dolognak számít Japánban, ezért nem szokás kézből-kézbe adni. A boltokban van egy kis tálca a pénztárnál, abba tedd a pénzt! De nem történik semmi, ha elfelejted.

A nyilvános illemhelyek ingyenesek, nagyon sok van belőlük és nagyon tiszták.

Japánban drága az utazás, ennek költségeivel mindenképpen számolj, de erről a következő fejezetekben írok majd!

7. Útlevél, papírok, miegymás

  • Japánba nem kell vízum, turistaként 90 napig tartózkodhatsz az országban, de az útleveled legyen érvényes még a hazautazás időpontjától számított legalább 6 hónapig! És útlevél kell, a személyigazolvány ide nem jó!
  • Nyomtasd ki a legfontosabb visszaigazolásaidat, ha lehet, akkor japánul is, mert a legtöbb helyen egyszerűbb a papíralapú ügyintézés!
  • Köss utasbiztosítást, és ha mindenre föl szeretnél készülni, akkor útlemondási biztosítást is!
  • Amikor ezt írom, sem kötelező, sem ajánlott védőoltásra nincs szükség!
  • Gyógyszereidet ne hagyd otthon!

A japán egészségügyi ellátás nagyon magas szintű, a gyógyszertárakban minden kapható, alapgyógyszereket a drogériák is forgalmaznak. Legfeljebb a kommunikáció lehet nehézkes, de arra meg ott van a Google fordító! 

Ebben a pillanatban egyedül a Tokiótól 260 kilométerre északra található Fukushimai atomerőmű és környéke jelent egészségügyi veszélyt az országban.

  • Japánban 110 voltos a hálózati feszültség, ami önmagban nem probléma, a gond az, hogy nem tudod majd bedugni az eszközeidet a konnektorba, mert más a fali csatlakozók kialakítása. Vegyél és vigyél egy-két átalakítót, de a legtöbb szállodában a falicsatlakozók mellett már USB töltőcsatlakozó is van!

Nekem több átalakítóm is van, , és szívesen kölcsön adom őket! Egyébként erről van szó.

atalakito.jpg

Ezzel az átalakítóval az itthon használt C típusú csatlakozóval ellátott eszközöket lehet bedugni a Japánban használt A típusú aljzatokba

  • Nagy hasznát fogod venni Japánban a Google Fordítónak, különösen akkor, ha előre letöltöd a szükséges nyelvi csomagokat, hogy offline is tudd használni! 
  • Útikönyv, persze! Az első utamon nekem is volt (Nyitott szemmel: Japán, Kossuth Kiadó, 2010), aztán elázott egy nagy esőben és legutóbb már nem vittem.

A Tripadvisor, a Google általában, de még a Wikipedia is nagyszerű online segítség lehet Japánban. Én legutóbb saját Google Térképet is csináltam a 10 napos utamhoz, ahol egyrészt bejelöltem azokat a helyeket, amiket meg akartam nézni, másrészt minden helyhez írtam egy két mondatot, hogy azonnal tudjak róluk ezt-azt. Még kis felhő jeleket is tettem a helyek mellé, amiket esős napon is meg tudok nézni. Aztán hősködtem vele, hogy milyen jót találtam ki, de kiderült, rengetegen csinálják.

8. Miután leszállt a gép

Kezd azzal, hogy beállítod a pontos időt az órádon! Japánban a nyári időszámítás alatt +7, a téli alatt +8 óra időeltolódással kell számolni, így amikor nálunk reggel 8-kor becsengetnek, Japánban már délután 3 vagy 4 óra van.

Jetlag. A sok időzóna átrepülése más-más hatással van az emberi szervezetre, de a keletre utazóktól szinte kivétel nélkül azt hallom, amit egyébként én is tapasztaltam, hogy a kiutazás sima ügy, a hazautazás után pedig annyi, hogy kb. egy hétig hamar álmosodsz és korán kelsz.

9. És akkor először be kell jutni az országba! •

Ez lehet, hogy furcsán hangzik, de így van - Japánba nem lehet csak úgy besétálni, mintha itthonról egy schengeni országba utaznál. Van beléptetési folyamat útlevél ellenőrzéssel és ujjlenyomatvétellel, de a turista céllal érkező külföldieknek két dokumentumot is kell kitölteni, majd beadni.
Az első egy adatközlő nyilatkozat a külföldről érkezőknek az országba való belépéshez (Disembarkation Card For Foreigner / Arrival), a második pedig egy vámnyilatkozat (Customs Declaration). Ezt két iratot a legtöbb légitársaság már a gépen, bőven a leszállás előtt odaadja az érintett utasoknak, hogy legyen idejük értelmezni (ez a nehezebb) és kitölteni, de ha nem így történik, a repülőtéren, sok más papír mellett egyszerűen megszerezhetők. Ebben segítenek a beléptetésnél szorgoskodó reptéri alkalmazottak.

Mindkét nyilatkozatot angolul kell kitölteni, alaposan olvasd el őket!

  • A Japán Bevándorlási Iroda honlapján találsz mintát és leírást az adatközlő nyilatkozat kitöltéshez [PDF],
  • a Japán Vámhatóság honlapján pedig ugyanezt a vámnyilatkozathoz [PDF].

10. Hogy jutsz be a városba?

Minden japán repülőtérről jól szervezett tömegközlekedéssel lehet bejutni a városközpontba, főleg vonattal, esetleg metróval. Eljutni a vonatállomásra vagy a metróhoz nem lesz bonyolult (de, elsőre az lesz), azt döntsd el, talán még otthon, hogy neked melyik lehetőség lesz a legjobb, azaz milyen eszközzel tudsz a leggyorsabb és a legjobb áron eljutni a szállásodra vagy legalább a közelébe?
A repülőterek honlapján minden fönt van:

Az Európából érkező gépek főleg a Narita, a Haneda és a Kansai repülőterekre érkeznek. 

narita-express.jpg

A Narita Expressz csak egy lehetőség, hogy Tokió távolabbi repülőteréről, a Naritáról gyorsan és kényelmesen a belvárosába juss. Ez az 54 perces út most 3020 jenbe kerül egy felnőttnek.

A repülőtereken, állomásokon automatákból lehet jegyet venni. Sok van belőlük, egyszerűen kezelhetők, angol menüjük is van, érmékkel és papírpénzzel is működnek. A jegyeket be- és kilépéskor is használni kell, ezért az utazás végéig őrizd meg őket!

A nagyobb repülőtereken van JR Iroda, így akár azonnal aktiválhatod is a JR bérleted, ami jó, mert a megfelelő vonatokkal máris ingyen utazhatsz be a városba, de rossz, mert azonnal elkezd ketyegni a bérlet érvényessége. Persze, ha egyhetes bérleted van, és egy hétig leszel Japánba, akkor nincs miről beszélni!

Az első utamon az Emirates gépe Naritán szállt le, ami Tokió távolabbi reptere. A közelebbi a Haneda. A reptéren transzfer mini busz várt, ami másik három utassal együtt aztán közvetlen a szállodámhoz vitt. Úgy voltam vele, megérkezéskor inkább ezt választom, mint a tömegközlekedést, mert fogalmam sem volt, hogy mennyire leszek fáradt a hosszút után, és hát a háztól házig szállítás nagyon csábító volt. A Green Tomato Airport Shuttle-lel utaztam, az egyirányú a transzfer ára olyan 13.000 forint volt. Hazafelé már vonatoztam a kansai reptérre.

Könnyen előfordulhat, hogy sokkal hamarabb érkezel, minthogy elfoglalhatnád a szállásod. Ezzel is számolj! Szinte minden hotelben ott hagyhatod a nagyobb csomagjaid a becsekkolásig, és máris nekiugorhatsz a városnak, de ha ez körülményes, mert például a külvárosban van a hoteled, használd a nagyobb vasút- és metróállomásokon lévő csomagmegőrző (Coin Lockers) automatákat!

11. Pasmo és Suica kártyák •

A Pasmo és a Suica kártyák úgynevezett okoskártyák, amiket elsősorban a tömegközlekedésnél lehet jól használni. Tulajdonképpen feltölthető bérletek, amik egész Japánban érvényesek a metrókon, buszokon és bizonyos vonatokon, de fizethetsz is velük pl. csomagmegőrzőknél, étel-, italautomatáknál és kisebb boltokban. Turista szemmel nincs nagy különbség a két kártya alapszolgálatásai között, de megtalálsz róluk minden infót, még videókat is a Japan Rail oldalán!

pasmo-suica.jpg

A Pasmo és Suica kártyákkal utazhatsz és fizethetsz is
(forrás: japan-rail-pass.com)

A kártyákat kiváltani és feltölteni is az állomásokon lévő automatákból tudod, csak a kártyád szimbólumát keresd a gépen! A minimum feltöltés 1.000 jen, kiváltáskor 500 jen letétek kell fizetned, amit visszakapsz, ha hazautazás előtt visszaváltod a kártyát.

Először az utazás kezdetekor kell a kártyát hozzáérinteni egy terminálhoz, másodszor pedig az utazás végén. A díjszabás távolságalapú, az első érintés csak indítja az utazást, a pontos összeg a második érintésnél, az utazás befejezésekor lesz levonva a kártyádról. Ilyenkor a levont összeget és az aktuális egyenleged is kiírja a terminál. Ha véletlenül nem lenne elegendő pénz a kártyádon az utazás végén, egyszerűen visszafordulhatsz, és az állomáson lévő automatából feltöltheted a kártyád! Ez autóbuszon persze nem lehetséges, ott ilyenkor marad a készpénz!

A Google útvonaltervezője jól működött Japánban, nemcsak a lehetséges útvonalakat, de a pontos költségeket is helyesen adta meg, így nagy meglepetés nem ért a kijáratoknál.

Én mindkét utamon Pasmo kártyát használtam, egész pontosan üres (blank) Pasmo kártyát váltottam ki még Tokióban. Ezt a kártyatípust ajánlják a turistáknak, mert egyszerű kiváltani, de azért óvatosan bánj vele, mert nem névre szól, így ha elveszted vagy ellopják, nincs mit tenni! De ne töltsd föl azonnal 10.000 jennel és vigyázz rá, akkor nem lesz gond!
Az első utam végén nem váltottam vissza a kártyám, eltettem emlékként, és mivel 10 évig érvényes, így legutóbb csak feltölteni kellett és már használhattam is! Most is hazahoztam.

12. Sok metró és vonat, kevés busz

A metró az egyik legjobb közlekedési eszköz, főleg a nagyobb városokban. Igaz, hogy többnyire a föld alatt megy, így nem látod a várost, de cserébe gyors, sűrűn jár és majdnem mindenhová el lehet jutni vele. A metrózás az első egy-két alkalommal még nagyobb odafigyelést igényel, főleg, ha tényleg oda szeretnél eljutni, ahová tervezted, de egy kis rutinnal már jól kiismerhető a rendszer.

Minden metróvonalnak van neve, színe, az állomásoknak pedig száma. Térkép, útbaigazító táblák minden állomáson vannak, angolul is, de a metrószerelvényekben is minden ki van írva. Még az is, hogy miután kiszállsz a kocsiból, merre indulj a mozgólépcsőhöz vagy az átszálláshoz.

oszaka-metrovonalak.jpg

Oszaka metrótérképének egy részlete
(forrás: kansai-airport.or.jp)

Sok vonalon olyan szerelvények is közlekednek, amin vannak kizárólag nők számára fenntartott kocsik. Ez ki is van rájuk írva, de legtöbbször a színük is más. Automaták, főleg italautomaták szinte minden állomáson vannak, a nagyobbakon még kis boltok is.
A metrón, és általában a közlekedési eszközökön tilos, de inkább nem szokás telefonálni, amit a helyiek kivétel nélkül be is tartanak. Ha valakinek ilyen környezetben csak megcsörren a telefonja, már az nagy udvariatlanságnak számít. A legtöbb helyi utas ennek ellenére bújja a telefonját a metrón is. Aki éppen nem, az olvas vagy alszik.

A japán metrók nagyon nagy forgalmat bonyolítanak, különösen a reggeli és délutáni csúcsokban. Ilyenkor zsúfoltak a kocsik, van, hogy csak a második, harmadik szerelvényre lehet feljutni.

Ha időd engedi, vagy sikerül egy esős fél napot kifogni, érdemes metrózni! Én terveztem ezzel és így jutottam el az Osaka Monorail-hez, ami a régi oszakai reptértől induló egysínű vasút. Oszlopokra épített síneken, a levegőben szeli át Oszaka sűrűn lakott, de még nem felhőkarcolós északi részét.

kioto-station.jpg

Kyoto Station - 15 emelet magas állomásépület bevásárlóközponttal, mozival, hotellel, irodákkal, pihenőtersszal

Japánnak az egész országot behálózó, rendkívül jól és pontosan működő vasúthálózata van, ráadásul a városokon belül is sok vonat közlekedik. Ha van JR Pass-szed, korlátlan számú utazásra lesz lehetőséged a bérlet érvényességi idején belül! 

Utazástervezésében nagyon komoly segítséget ad a HyperDia oldal, ahol egész Japánra érvényes vonatmenetrendet találsz keresővel, árakkal, opciókkal!

Hosszabb utazáshoz érdemes helyjegyet váltani, bár a legtöbb vonaton vannak helyjegy nélküli kocsik is. A helyjegy JR Pass-szel turista osztályra ingyenes, igaz, ki kell váltani, de ezt már sokkal több irodában meg tudod tenni! Csak annyi a dolgod, hogy felmutatod a bérleted és megmondod, hová, mikor szeretnél utazni!

Ha nem a legforgalmasabb időszakban utazol, a legforgalmasabb állomásról, akkor valószínű, hogy találsz majd magadnak ülőhelyet helyjegy nélkül is, illetve le-föl szállnak az emberek a vonatról, szóval hely is szabadulhat fel. Hosszabb utaknál van nagy jelentősége a helyjegynek különösen, ha még bőrönddel is utazol. Ha biztos ülőhelyet szeretnél a vonaton, akkor legalább egy nappal korábban vedd meg a helyjegyed! 

A Reserved Car feliratú kocsikba kötelező a helyjegy, a Non-reserved Car kocsikba nem. A turista osztályt Ordinary-nek, az első osztályt Green Class-nek hívják.

A japán vonatok közül talán a legkülönlegesebbek, de biztosan a legismertebbek a szuper expresszek, vagy más néven Shinkansenek. Valójában nem a vonatokat, hanem a kimondottan nekik épített vasúti pályát hívják Shinkansennek, de a vonat és pálya fogalma kezdettől fogva annyira összeolvadt, hogy ma már a Japánok is csak Shinkanseneknek hívják a szuper expresszeket.shinkansenek2.jpg

Shinkansenek a tokiói pályaudvaron

A turisták által leggyakrabban látogatott városok között két Shinkansen vonalon lehet utazni. A Tokió - Nagoja - Kiotó - Oszaka útvonalon a Tokaido Shinkansen üzemel, az Oszaka - Hiroshima - Fukuoka útvonalon pedig a Sanyo Shinkansen. A JR Pass, a Nozomi és a Mizuho kategóriájú vonatok kivételével (az előbb említett vonalak leggyorsabb vonatai) mindegyik Shinkansenre érvényes, és ingyenes helyfoglalást is biztosít a turista (Ordinary) osztályra.

Mi az, hogy Nozomi és Mizuho kategória? A Shinkansenek kategóriákba vannak osztva aszerint, hogy milyen gyorsak. A gyors Shinkansen csak a nagyobb állomásokon áll meg, a lassú minden állomáson. A Tokió és Oszaka közötti Tokaido vonalon például három kategóriájú szuper expressz jár: Nozomi, Hikari, Kodama. A Nozomi a leggyorsabb, mert csak a nagyobb állomásokon áll meg, így 2 és fél óra alatt jut el Oszakába, ellenben a Kodomával, ami kb. 4 óra alatt teszi meg ugyanezt a távolságot, mert minden állomáson megáll.

Még egy helyjegy-tipp: ha a Shinkansent Tokió - Kiotó útvonalon próbálod ki (2:22 perc), akkor jobb oldalra, az ablak mellé ülj! Ez azért jó, mert ha olyan szerencséd lesz, mint nekem, akkor nagyon szépen lehet majd látni a Fujit.

fuji.jpg

A Fuji a Tokióból Kiotóba tartó Shinkansen ablakából

Vannak olyan városok, ahol a Shinkanseneknek külön állomása van, amit a Shin- előtag jelez a város neve előtt. Ilyen például Shin-Osaka vagy Shin-Kobe. Ezeket az állomásokat nem szabad összetéveszteni a város hagyományos vasútállomásával (Osaka Station, Kobe Station), mert különböző helyekről van szó, amik rendszerint távol is vannak egymástól!

A japán vonatozásról mindet megtalálsz a Japan Guide oldalán!

Sok metró és vonat, kevés busz - a cím nem azt jelenti, hogy a japán városokban kevés busz közlekedik, csupán annyit, hogy én ritkán választottam őket. De érdemes kipróbálni a buszozást, és nem csak azért, mert olyan helyekre is el lehet jutni vele, ahová mással nem, hanem mert érdekesen működik.

busz.jpg

Hakone-Tozan autóbusz - a sofőr fölötti monitor jelzi, hogy mennyi lesz a viteldíj

A helyi buszokra a hátsó ajtón lehet felszállni, leszállni pedig az elsőn kell. Az ajtó mellett ki lesz matricázva, hogy használhatod-e a Pasmo vagy a Suica kártyádat. Valamelyiket szinte biztos. Ha tudod és szeretnéd is használni a kártyád, akkor érintsd felszállás után a terminálhoz, ha nem, és készpénzzel akarsz majd fizetni, akkor húzz ki az automatából egy jegyet!
Ezen a jegyen egy szám lesz, annak a megállónak a száma, ahol fölszálltál a buszra. A sofőr mellett-fölött egy nagyobb kijelző folyamatosan mutatja, hogy attól a megállótól, ahol fölszálltál (a megálló száma lesz kiírva, ami jegyeden is van), mennyi viteldíjat kell majd fizetned leszálláskor. Ez persze attól függ, hol fogsz leszállni, szóval a megállód mellé írt összeg szép lassan növekedni fog, ahogy egyre messzebbre utazol. Jelezz, ha le szeretnél szállni, és számold ki pontosan a viteldíjat, amit az első ajtónál, a sofőr mellett kell majd kifizetned, de nem neki, hanem az ott lévő automatába kell bedobnod a jegyeddel együtt! Ez az automata tud visszaadni, de sok buszon a hátsó ajtó közelében van egy pénzváltó gép, ami fel tudja váltani a nagyobb pénzed, hogy pontosan ki tudd fizetni a viteldíjad. Ezt bátran megteheted utazás közben akármikor - nagyra fogják értékelni, ha nem a leszálláskor szöszmötölsz a pénzváltással.
Ha kártyával utazol, jóval egyszerűbb a helyzet: leszálláskor érintsd a vezető melletti terminálhoz a kártyád!

Helyi buszok használatáról a Japan Guide oldalán olvashatsz még többet!

Ne felejtsd el, hogy JR Pass-szel a JR által üzemeltetett helyi buszokon ingyen utazhatsz!

Különleges élmény Japánban a távolsági buszozás (Highway Bus). Ellene szól ugyan, hogy jóval hosszabb így az utazás, mint például vonattal, viszont jelentősen olcsóbb a vasútnál, ráadásul vannak kimondottan éjszakai buszok is, kényelmes, alváshoz fejlesztett ülésekkel.

nightbuses.jpg

Prémium és Relax ülések a Willer Express távolsági buszain
(forrás: willerexpress.com)

13. Enni, inni

Nagyon finom ételeket kapsz elérhető áron (és ezen van most a hangsúly) az utcai kifőzdékben, az állomásokon és a bevásárló központok alagsorában sorakozó kisebb éttermekben.
Az étlapok japán nyelvűek, csak néhol van angol, de az ételek mellett számok és képek is találhatók, hogy megkönnyítsék a választást. Sok kifőzdében nem étlapról, hanem automatán keresztül lehet rendelni. Az automaták közvetlen a kifőzdék előtt állnak, csak a rendelést és a fizetést kell velük intézned, az ételt már bent, a kifőzdében kapod meg. Név, szám és (szerencsére) kis kép alapján választhatod ki, hogy mit szeretnél enni, majd készpénzzel vagy japán kártyákkal, például Pasmo és Suica kártyával tudod kifizetni az ebéded. A fizetésről a gép ad egy kis blokkot, amivel máris besétálhatsz az étterembe, ahol a felszolgáló elveszi tőled és leültet. Innentől már csak néhány perc és ehetsz is, miközben látod, hogy készülnek az ételek!

Az automatákból 800-1.200 jen körül már kapsz finom egytálételt, amit készpénzzel vagy Pasmo és Suica kártyával is kifizethetsz. Egy átlagos kisebb éttermekben egy menü 1.000-1.500 jen, de ebben már több fogás van.
A Japánban nem szokás borravalót adni, ne is próbáld meg, mert mindenkinek kínos lesz!   

A legtöbb kifőzde hasonlóan néz ki: középen van egy konyhasziget, ahol a személyzet dolgozik, és ezt ülik körbe, félkörbe a vendégek. etelautomata.jpg

Ételautomata Tokióban: ebéd lépésről lépésre

Az ételek többségéhez pálcikákat fogsz kapni, de mindenhol kérhetsz vagy egyszerűen csak elvehetsz magadnak kést és villát. Hideg ivóvíz jár az ételhez, újra is töltik a poharad, ha kiürül!

Forgalmas helyeken és időben sokszor állnak sorok a kifőzdék és éttermek előtt, de gyorsan halad a sor, mert a kifőzdékben tényleg csak esznek az emberek, aztán indulnak is már tovább, többnyire dolgozni. 

etelszobrok.jpg

Gyakori Japánban, hogy ételszobrokat tesznek az éttermek elé, hogy ezzel is segítsenek a választásban

A kifőzdékben kicsi az italválaszték, de az éttermekben többféle üdítő és szeszes italból lehet választani. Főleg hazai gyártók termékei találhatók a kínálatban, világmárkákból a Coca-Cola család a legjelentősebb. Alkoholos italok közül legismertebb a szaké, szinte minden italválasztékban szerepel sör, leggyakrabban az Asahi és a Sapporo, de japán bor, sőt whisky is rendelhető, bár ez utóbbiak csak a komolyabb étlapokon találhatók meg.

Japánban nagyon sokfajta teát ihatsz, ami persze nem meglepő. Fogyasztják hidegen és melegen is, még az italautomatákban is van legalább háromféle tea, némelyikből még meleg változat is.italautomata.jpg

Italautomata Tokióban - a piros jelzésű palackokban meleg ital van

Az európai üzletek kínálatához szokott utazó elég sok ismeretlen italmárkát és terméket fog találni a japán üzletek polcain. Az The Asian Life témával foglalkozó oldala segít az eligazodásban, és még tippeket is ad, hogy mit kóstolj meg!

A nagyvárosokban egymást követik a kisebb nagyobb éjjel-nappali üzletek. A 7-Eleven, a Lawson, a FamilyMart boltjaiban mindent meg tudsz venni a reggelihez és a vacsorához! A nagyobb üzletekben helyben meg is melegítik az ott vásárolt előre elkészített ételeket.

Szinte minden városban van McDonlad’s, Starbucks és fánkos üzlet. Saját hamburgerezőjük a MOS Burger, amit nem dicsérnek túl, pedig szerintem finom. A Japan Talk oldalán megtalálod a legjobb japán gyorséttermi láncokat, ha ilyet is ki szeretnél próbálni!

14. Megnézni

Egy első utazáson, ami ráadásul alig több, mint egy hét, egyszerűen nem tudsz mindent megnézni, ezért jó, ha már itthon kitalálsz magadnak egy vállalható sorrendet! Útikönyvből és internetről elég tisztességesen fel lehet készülni Japánra, interneten még értékelik, véleményezik is a látványosságok az utazók. Ha kitaláltad, hol, mit és mikor szeretnél megnézni, készíts egy jó útitervet!

A Japan Guide oldalán több japán városhoz is találsz kidolgozott útitervet!

Tripadvisor Japán és a Japan útikalauz nagy segítségre lehet nemcsak az előre tervezésnél, de Japánban is!

Egy kicsit rohanni fogsz, hiszen próbálsz mindenhová eljutni, és a lehető legtöbb dolgot megnézni, ha már egyszer Japánba jársz! Ez valahol rendben is van, de próbálj meg mondjuk minden nap megállni egy kicsit és csak állni, ülni és nézni Japánt! Hidd el, jó lesz!
Sokan mesélték nekem, hogy kint annyi inger érte őket, hogy nem is volt idejük felfogni, hogy Japánan járnak, csak itthon, a fényképek nézegetésénél tudatosult bennük, hogy hol is voltak. 

Íme néhány a leglátogatottabb helyek és látványosságok közül:

tokio-shiba-park.jpg tokio-senso-ji.jpg
Tokió, Shiba park Tokió, Sensō-ji Buddhista templom
tokio-skytree.jpg osaka-varkastely.jpg
Tokió, Sumida Park, Tokyo Skytree Oszaka, várkastély
osaka-shinsekai.jpg osaka-dotombori.jpg
Oszaka, Shinsekai negyed Oszaka, Dotombori negyed
kioto-fusimi-inari.jpg kioto-nishiki-piac.jpg
Kiotó, Fusimi Inari-nagyszentély Kiotó, Nishiki piac
himeji-japankert.jpg hiroshima-emlekpark.jpg
Himeji, japán kert Hirosima, Emlékpark
kamakura-oceanpart.jpg kobe-kikoto.jpg
Kamakura, óceánpart Kóbe, kikötő
koya-okunoin-temeto.jpg nagasaki-hypocenter.jpg
Koya, Okunoin temető Nagaszaki, Békepark
nara-todaiji.jpg fukuoka-tengerpart.jpg
Nara, Todaiji Buddhista szentély Fukuoka, tengerpart

 

15. Mi megérteni egyszerű angol!

Van egy általános jó tanácsom, ha valamit szemtől szembe kell intézned egy japán emberrel, főleg hivatalos ügyben: írd le egy lapra, mit szeretnél, különösen, ha számokról, időpontokról van szó!

A japán emberek nagyon segítőkészek, de kevesen beszélnek angolul, ami sok félreértése adhat okot. Én többször csináltam azt, hogy a HyperDián megkerestem azt a vonatot, amire helyjegyet szerettem volna váltani, és odanyújtottam a mobilom az ügyintézőnek, hogy erre kérek helyjegyet. Tökéletesen működött!

simple-english.jpg

Tábla egy kiotói taxiállomáson

A papíros megoldást egyébként a Japánok is használják, bár nem pont így. Egy JR irodában, amikor beálltam a sorba, odajött hozzám egy ügyintéző, aki először ellenőrizte, hogy jó sorban állok-e a problémámmal, aztán megkérdezte angolul, mit szeretnék? Miután elmondtam, leírta azt japánul egy papírra, amit a pulthoz érve csak oda kellett adnom, és az ügyem máris intéződött!

16. Helyi dolgok

Úgy kezdődik majd minden, hogy miután kiléptél a repülőgépből, mosolyogva, udvarias meghajlással köszöntenek az országban. És egyébként ez lesz a vége is, vagyis még érdekesebb, mert a repülőgép közvetlen közelében dolgozók még integetni is fognak, amikor a kifutópálya felé kezd gurulni a géped.

A japán emberek rendszeretők, szabálykövetők, precízek, udvariasak és szerintem csendesek. Ez az én sorrendem, az alapján, amit láttam. Kijelölt helyeken dohányoznak, telefonálnak, esznek, isznak, állnak, ülnek, várakoznak. Maszkot viselnek, ha betegek, és akkor is, ha nem, de nem szeretnének azok lenni. A munkájukban végtelen precízek, aminek van egy nagyon látványos eleme is, amikor az ujjukkal mutatva és önmaguknak mondva ellenőrzik a feladataik egyes lépésit.

Minden tiszta, a közlekedési eszközök, a megállók, az utcák, de még a munkagépek is - életemben nem láttam olyan tiszta betonkeverőt, mit Tokióban. Szemétkuka alig van a városokban, mint ahogy szemét sem - 148 kilométeren keresztül volt egy csokipapír a zsebembe, mert nem találtam utcai kukát, hogy kidobjam! A higiénia mindenek fölött áll, látni fogod a szállodai szobádban, de a nyilvános illemhelyeken is. Ahogy belépsz a szobába, máris ott fog várni egy papucs, mert cipővel nem illik belépni még a hotelszobába sem. Ha az utcán veszel ételt, nedves törlőkendőt is csomagolnak mellé.
telefonfulke.jpg

A gyorsvonatokon van telefonáló fülke is, mert a kocsikban nem szabad telefonálni, csak néma módban lehet használni a telefonokat 

De van más is. Például szipognak, és nem fújnak orrot nyilvános helyen, mert az illetlenség. Még a párok sem fogják meg egymás kezét az utcán vagy a metrón, mert az is annak számít. Japán az egyik legfejlettebb elektronikai ország a világon, de a boltok előtt az alkalmazottak ordibálva hirdetik az akciókat, a tévében pedig óriási papírtérkép előtt, botokkal zsonglőrködve mutogatják a bemondók, hogy hol, milyen idő várható.

Japán különlegességeihez ezek a dolgok ugyanúgy hozzátartoznak, mint a szent helyek, a szuper expresszek vagy a csúcstechnológiás cuccok. Minden együtt teszi ezt az országot olyan rendkívüli és szerethető hellyé.

17. És végül

Kevés olyan dolgot tudok mondani, ami kimondottan egy japán utazás végére lenne csak igaz, de valami záró bejegyzés azért kell!

  • Sok szállodában az idegenforgalmi adót kijelentkezéskor kell fizetni, ezzel anyagilag és időben is számolj!
  • Tervezd meg, hogy fogsz kijutni a repülőtérre és mikor kell indulnod! Forgalmasabb időszakban a nemzetközi repülőterek nagyon zsúfoltak, ezért legalább 3 órával a gép indulása előtt legyél a reptéren!
  • Ha vissza szeretnéd váltani a Pasmo vagy a Suica kártyádat, keress ehhez egy automatát!
  • Ha Pocket WiFi-t béreltél, ne felejtsd el a válaszborítékba csomagolva feladni még a becsekkolás előtt! Nagy piros postaládát, Japanese Postal Box-ot kell keresned, ami minden nemzetközi repülőtéren van!
  • Kiutazáskor már nem lesz szükséged különleges iratokra, csak az útleveledre!
süti beállítások módosítása
Mobil