A metró az egyik legjobb közlekedési eszköz, főleg a nagyobb városokban. Igaz, hogy többnyire a föld alatt megy, így nem látod a várost, de cserébe gyors, sűrűn jár és majdnem mindenhová el lehet jutni vele. A metrózás az első egy-két alkalommal még nagyobb odafigyelést igényel, főleg, ha tényleg oda szeretnél eljutni, ahová tervezted, de egy kis rutinnal már jól kiismerhető a rendszer.
Minden metróvonalnak van neve, színe, az állomásoknak pedig száma. Térkép, útbaigazító táblák minden állomáson vannak, angolul is, de a metrószerelvényekben is minden ki van írva. Még az is, hogy miután kiszállsz a kocsiból, merre indulj a mozgólépcsőhöz vagy az átszálláshoz.

Oszaka metrótérképének egy részlete
(forrás: kansai-airport.or.jp)
Sok vonalon olyan szerelvények is közlekednek, amin vannak kizárólag nők számára fenntartott kocsik. Ez ki is van rájuk írva, de legtöbbször a színük is más. Automaták, főleg italautomaták szinte minden állomáson vannak, a nagyobbakon még kis boltok is.
A metrón, és általában a közlekedési eszközökön tilos, de inkább nem szokás telefonálni, amit a helyiek kivétel nélkül be is tartanak. Ha valakinek ilyen környezetben csak megcsörren a telefonja, már az nagy udvariatlanságnak számít. A legtöbb helyi utas ennek ellenére bújja a telefonját a metrón is. Aki éppen nem, az olvas vagy alszik.
A japán metrók nagyon nagy forgalmat bonyolítanak, különösen a reggeli és délutáni csúcsokban. Ilyenkor zsúfoltak a kocsik, van, hogy csak a második, harmadik szerelvényre lehet feljutni.
Ha időd engedi, vagy sikerül egy esős fél napot kifogni, érdemes metrózni! Én terveztem ezzel és így jutottam el az Osaka Monorail-hez, ami a régi oszakai reptértől induló egysínű vasút. Oszlopokra épített síneken, a levegőben szeli át Oszaka sűrűn lakott, de még nem felhőkarcolós északi részét.

Kyoto Station - 15 emelet magas állomásépület bevásárlóközponttal, mozival, hotellel, irodákkal, pihenőtersszal
Japánnak az egész országot behálózó, rendkívül jól és pontosan működő vasúthálózata van, ráadásul a városokon belül is sok vonat közlekedik. Ha van JR Pass-szed, korlátlan számú utazásra lesz lehetőséged a bérlet érvényességi idején belül!
Utazástervezésében nagyon komoly segítséget ad a HyperDia oldal, ahol egész Japánra érvényes vonatmenetrendet találsz keresővel, árakkal, opciókkal!
Hosszabb utazáshoz érdemes helyjegyet váltani, bár a legtöbb vonaton vannak helyjegy nélküli kocsik is. A helyjegy JR Pass-szel turista osztályra ingyenes, igaz, ki kell váltani, de ezt már sokkal több irodában meg tudod tenni! Csak annyi a dolgod, hogy felmutatod a bérleted és megmondod, hová, mikor szeretnél utazni!
Ha nem a legforgalmasabb időszakban utazol, a legforgalmasabb állomásról, akkor valószínű, hogy találsz majd magadnak ülőhelyet helyjegy nélkül is, illetve le-föl szállnak az emberek a vonatról, szóval hely is szabadulhat fel. Hosszabb utaknál van nagy jelentősége a helyjegynek különösen, ha még bőrönddel is utazol. Ha biztos ülőhelyet szeretnél a vonaton, akkor legalább egy nappal korábban vedd meg a helyjegyed!
A Reserved Car feliratú kocsikba kötelező a helyjegy, a Non-reserved Car kocsikba nem. A turista osztályt Ordinary-nek, az első osztályt Green Class-nek hívják.
A japán vonatok közül talán a legkülönlegesebbek, de biztosan a legismertebbek a szuper expresszek, vagy más néven Shinkansenek. Valójában nem a vonatokat, hanem a kimondottan nekik épített vasúti pályát hívják Shinkansennek, de a vonat és pálya fogalma kezdettől fogva annyira összeolvadt, hogy ma már a Japánok is csak Shinkanseneknek hívják a szuper expresszeket.
Shinkansenek a tokiói pályaudvaron
A turisták által leggyakrabban látogatott városok között két Shinkansen vonalon lehet utazni. A Tokió - Nagoja - Kiotó - Oszaka útvonalon a Tokaido Shinkansen üzemel, az Oszaka - Hiroshima - Fukuoka útvonalon pedig a Sanyo Shinkansen. A JR Pass, a Nozomi és a Mizuho kategóriájú vonatok kivételével (az előbb említett vonalak leggyorsabb vonatai) mindegyik Shinkansenre érvényes, és ingyenes helyfoglalást is biztosít a turista (Ordinary) osztályra.
Mi az, hogy Nozomi és Mizuho kategória? A Shinkansenek kategóriákba vannak osztva aszerint, hogy milyen gyorsak. A gyors Shinkansen csak a nagyobb állomásokon áll meg, a lassú minden állomáson. A Tokió és Oszaka közötti Tokaido vonalon például három kategóriájú szuper expressz jár: Nozomi, Hikari, Kodama. A Nozomi a leggyorsabb, mert csak a nagyobb állomásokon áll meg, így 2 és fél óra alatt jut el Oszakába, ellenben a Kodomával, ami kb. 4 óra alatt teszi meg ugyanezt a távolságot, mert minden állomáson megáll.
Még egy helyjegy-tipp: ha a Shinkansent Tokió - Kiotó útvonalon próbálod ki (2:22 perc), akkor jobb oldalra, az ablak mellé ülj! Ez azért jó, mert ha olyan szerencséd lesz, mint nekem, akkor nagyon szépen lehet majd látni a Fujit.

A Fuji a Tokióból Kiotóba tartó Shinkansen ablakából
Vannak olyan városok, ahol a Shinkanseneknek külön állomása van, amit a Shin- előtag jelez a város neve előtt. Ilyen például Shin-Osaka vagy Shin-Kobe. Ezeket az állomásokat nem szabad összetéveszteni a város hagyományos vasútállomásával (Osaka Station, Kobe Station), mert különböző helyekről van szó, amik rendszerint távol is vannak egymástól!
A japán vonatozásról mindet megtalálsz a Japan Guide oldalán!
Sok metró és vonat, kevés busz - a cím nem azt jelenti, hogy a japán városokban kevés busz közlekedik, csupán annyit, hogy én ritkán választottam őket. De érdemes kipróbálni a buszozást, és nem csak azért, mert olyan helyekre is el lehet jutni vele, ahová mással nem, hanem mert érdekesen működik.

Hakone-Tozan autóbusz - a sofőr fölötti monitor jelzi, hogy mennyi lesz a viteldíj
A helyi buszokra a hátsó ajtón lehet felszállni, leszállni pedig az elsőn kell. Az ajtó mellett ki lesz matricázva, hogy használhatod-e a Pasmo vagy a Suica kártyádat. Valamelyiket szinte biztos. Ha tudod és szeretnéd is használni a kártyád, akkor érintsd felszállás után a terminálhoz, ha nem, és készpénzzel akarsz majd fizetni, akkor húzz ki az automatából egy jegyet!
Ezen a jegyen egy szám lesz, annak a megállónak a száma, ahol fölszálltál a buszra. A sofőr mellett-fölött egy nagyobb kijelző folyamatosan mutatja, hogy attól a megállótól, ahol fölszálltál (a megálló száma lesz kiírva, ami jegyeden is van), mennyi viteldíjat kell majd fizetned leszálláskor. Ez persze attól függ, hol fogsz leszállni, szóval a megállód mellé írt összeg szép lassan növekedni fog, ahogy egyre messzebbre utazol. Jelezz, ha le szeretnél szállni, és számold ki pontosan a viteldíjat, amit az első ajtónál, a sofőr mellett kell majd kifizetned, de nem neki, hanem az ott lévő automatába kell bedobnod a jegyeddel együtt! Ez az automata tud visszaadni, de sok buszon a hátsó ajtó közelében van egy pénzváltó gép, ami fel tudja váltani a nagyobb pénzed, hogy pontosan ki tudd fizetni a viteldíjad. Ezt bátran megteheted utazás közben akármikor - nagyra fogják értékelni, ha nem a leszálláskor szöszmötölsz a pénzváltással.
Ha kártyával utazol, jóval egyszerűbb a helyzet: leszálláskor érintsd a vezető melletti terminálhoz a kártyád!
Helyi buszok használatáról a Japan Guide oldalán olvashatsz még többet!
Ne felejtsd el, hogy JR Pass-szel a JR által üzemeltetett helyi buszokon ingyen utazhatsz!
Különleges élmény Japánban a távolsági buszozás (Highway Bus). Ellene szól ugyan, hogy jóval hosszabb így az utazás, mint például vonattal, viszont jelentősen olcsóbb a vasútnál, ráadásul vannak kimondottan éjszakai buszok is, kényelmes, alváshoz fejlesztett ülésekkel.

Prémium és Relax ülések a Willer Express távolsági buszain
(forrás: willerexpress.com)